12 mei 2022 dag 9 Caldas de Reis-Padron 19 km

12 mei 2022 - Padrón, Spanje

Na een slapeloze nacht, niet geheel fit, om half 9 begonnen aan de 19 km lange etappe van Caldas de Reis naar Padron. Aan de lichamelijke klachten aan voeten, knie en rug ben ik ondertussen gewend, het mentale gedeelte voelt nu zwaarder. Hoe dichter SdC nadert, hoe emotioneler ik word. Dit vreet onderweg veel energie.

Bij de start in Caldas de Reis

De eerste 2 uren gaat het redelijk. Ik wil graag na 5 km een eerste pauze houden. Dit lukt echter niet omdat de alberge wat van de route afligt en ik dat pas in de gaten heb als ik er al zeker een kwartier voorbij ben. Bij de volgende beter opletten. Na 9 km zie ik van verre al de pelgrims op een terras zitten. Niet veel later zit ik daar ook.

Kerkje en route

Het blijft raar om te zien dat pelgrims, die samen met mij vertrekken, binnen 5 minuten uit het zicht zijn en ik opeens weer helemaal alleen op een bospad loop. Gelet op de hoeveelheid paardenpoep op de route, moeten er vast ook pelgrims te paard onderweg zijn maar die heb ik nog niet gezien. Vandaag wel veel tegenliggers. Pelgrims die de route terug lopen. Zij volgen de blauwe in plaats van de gele strepen.

Onderweg

Na 12 km zit ik even in een dip. Het tempo is superlaag en de motivatie idem. Als ik een cafetaria zie waarvoor ik 10 hoge trappen moet beklimmen, wil ik in eerste instantie doorlopen. Op het laatste moment besluit ik toch een pauze te nemen. Aan het tafeltje naast me zitten een Duitse man en vrouw die ik onderweg al enkele malen een buen camino heb gewenst. De vrouw spreekt mij aan. Het blijkt een echtpaar uit Wiesbaden te zijn, dat gestart is in Porto. Na aantal dagen camino verbaasd het me nog steeds hoe je met totaal vreemden, in korte tijd een diepgaand gesprek voert over persoonlijke dingen. Zij komen ook zaterdag in SdC aan. Als we elkaar dan mogen zien, hebben we afgesproken samen iets te drinken.

Padron Ponte Pelegrino

Zo'n spontane ontmoeting geeft energie om verder te gaan met de laatste 7 km naar hotel Rosaria in Padron. Het hotel ligt 2 km buiten het centrum, recht tegenover het treinstation van waaruit ieder kwartier een trein naar SdC vertrekt. Die ga ik niet nemen. Nu ik nog maar 27 km van de eindbestemming ben, ga ik ervoor. Morgen 12 km naar Rua de Francos en zaterdag de laatste 15 km naar SdC. Maar eerst vanavond nog genieten van een pelgrimsmenu. Na alle wijgaarden die ik de afgelopen dagen heb gepasseerd, ruil ik de cerveza vandaag in voor wijn.

Aan het diner zit een vrouw alleen aan tafel. Ik denk aan wat de Amerikaanse dames gisteren voor mij hebben gedaan, ben naar haar toe gegaan en heb haar gevraagd of ze het leuk vindt om samen te eten. Ze schuift bij mij aan en tijdens het diner heb ik met Sandra uit omgeving Dusseldorf mooie ervaringen uitgewisseld.

1. Ester:
    12 mei 2022
    Kon ik je maar even een steuntje in de rug geven.... bedenk maar dat dit bij het lopen van de Camino hoort...hopelijk haal je energie uit alle bijzondere ontmoetingen hoe klein of groot ook.
  2. Mariet:
    12 mei 2022
    Marijke, je mag trots zijn op jezelf!
    Na een slapeloze nacht aan deze zware route begonnen.
    Moeilijk dagen gaan ook voorbij, dat hoort erbij, en zeker leveren de bijzondere ontmoetingen je energie.
    Smakelijk eten met een lekker wijntje, en een rustige avond.
    En dan heel veel succes voor de komende twee laatste dagen 🍀
  3. Rob:
    12 mei 2022
    Heel veel respect voor wat je aan het doen bent Marijke… volgens mij lopen er alleen maar prachtige mensen waaronder JIJ de camino… nog twee etappes en dan een prachtige aankomst op het plein voor de kathedraal in SdC. Daarna eerst een 🍻 of 🍷, naar de hoogmis en even een biechtstoel pakken 😇🙏😉👊👍😘😘😘
  4. Marij Roumen:
    13 mei 2022
    Nog veel wandelplezier de laatste 2 dagen.
  5. Sandra:
    13 mei 2022
    Ha Marijke, het was ook n lange afstand vandaag en je hebt al wat km achter de rug.
    Wat mij helpt als ik soms ook in n wandel dip zit… in gedachte al uitkijken naar n warme douche, dat heerlijke bed, schoenen uit, koffie op n terras of n koud biertje… en dan ben je weer n paar km verder.
    You can do it! Nog effe … je bent goed op weg ..🤗
  6. Gerda:
    13 mei 2022
    Ha Marijke. De laatste loodjes. Dan heb je je pad gelopen. Fysiek en mentaal. Deze mooie levenservaring kun je weer in je inmiddels goed gevulde rugzak stoppen. Wauw! Geniet nog volop van die laatste kilometers. Je zult er nog vaak genoeg met een goed en trots en rijk gevoel aan terugdenken.