5 mei 2022 dag 2 Valença do Minho-Tui

5 mei 2022 - Tui, Spanje

Vandaag begint het echt. Om half 11 komt Nico me ophalen om me naar de start in Valença do Minho te brengen. Nico is aardig maar spreekt alleen Spaans. Ik merk nu dat mijn 4 maanden duolingo onvoldoende zijn om een eenvoudig gesprek te voeren. Na 3 kwartier ontdekken we het gemak van google translate en gaat communiceren redelijk.

Bij het forteleza van Valença begin ik met het volgen van de gele pijlen. Als ik aan 2 dames vraag waar een een stempel kan krijgen, loopt de oudste van de twee spontaan met me mee naar het toeristenbureau. Helaas gesloten. Dan maar geprobeerd bij een poussada.

De grens

Al snel kom ik bij de brug over de Minho, de natuurlijke grens tussen Portugal en Spanje. De temperatuur stijgt en de weg ook. De kathedraal van Tui is van veraf zichtbaar. Langs de oever word ik bij een cafetaria aangesproken door een man die me buen camino wenst en spontaan een stempel in mijn pas zet.

Om half 3 bereik ik het hotel. La sigrina is een prachtig familieverblijf. De eigenaren zijn heel trots op hun verbouwde ouderlijk huis. Het ziet er perfect uit. Mijn eerste wasje gedaan en kennis gemaakt met andere pelgrims. Gesprekken ontstaan spontaan.

Hoofdgerecht. Compleet menu voor 10 euro

Vanavond voor de eerste keer een pelgrimsmenu besteld. Dat moet ik niet dagelijks blijven doen want die calorieën krijg ik niet weggewandeld. Het was wel lekker, vooral het toetje😊

Bij terugkomst in de hostel in gesprek geraakt met  Burt en CC uit New York. Zij zijn 7 weken onderweg in Europa en starten zaterdag hun 2e camino vanuit Tui. Ik ga hun onderweg vast nog een aantal keren tegenkomen want ze overnachten in dezelfde plaatsen. Het gemak waarmee je met volkomen vreemden in gesprek raakt, verbaasd me (nu) nog. Had dit niet verwacht, maar vind het wel heel leuk om mee te maken. Benieuwd wie ik, behalve mezelf, nog meer ga tegenkomen.

1. Mariet:
    5 mei 2022
    Marijke, fijn te lezen dat de eerste dag goed verlopen is.
    Héél mooi geschreven en prachtige foto's.

Nu lekker uitrusten, en morgenochtend weer je pad vervolgen.
  2. Heins:
    5 mei 2022
    Jij hebt ook nog schrijverstalent. Wat kun jij eigenlijk niet??
    In ieder geval is deze start veelbelovend. .
    Buen camino...
  3. Marleen Scheres:
    Hola señorita Marijke:
    Wat goed deze eerste start van de camino.
    Je beschrijft het goed en erg leuk om te lezen.
    De foto's zijn mooi 👌en het eten ziet er heerlijk uit.....mmm....jammie 😋. Ook fijn te horen dat het jou zo goed afgaat en goed bevalt. En dat je zoveel aardige en leuke mensen ontmoet.....super Marijke 👍😉. Voor dadelijk: buenas noches 😴💋
  4. Marly:
    Ha Marijke
    Geweldig wat een flitsende start. Sluit me aan bij de voorgangers je hebt een talent om te schrijven. Leuk om te lezen en ook prachtige foto’s. Zie uit naar je volgende avonturen. Trouwens prachtig weer denk aan zonnebrand🤣
  5. Theo:
    6 mei 2022
    Mooie start Marijke. Veel succes, vooral lekkere wandelingen om de kilootjes van het heerlijke eten en drinken in balans te houden.
  6. Rob:
    Prachtig Marijke en knap dat je dit doet. Zoals je ziet loop je wel maar ook niet alleen… je komt op de trip altijd in gesprek met anderen. Die calorieën vliegen wel de deur uit dus goed 🍰🍷. En ook af en toe een 🙏😇
  7. Mariet:
    6 mei 2022
    Wéér een prachtige dag met veel mooie ontmoetingen, en inderdaad je bent dit avontuur alleen aangegaan je loopt alleen maar toch veel bijzondere mensen komen op je pad.
    Héél mooi geschreven met prachtige foto's.
    Voor straks lekker slapen en morgen weer een mooie nieuwe dag