7 mei 2022 dag 4 O Porriño - Redondela 15 km

7 mei 2022 - Redondela, Spanje

Na een summier ontbijt ( 2 sneetjes toast met jam) om half 9 vertrokken voor de etappe naar Redondela. Het was nog fris, maar dat duurde maar even.

Mijn schaduw

De eerste kilometer ging voorspoedig. Daarna begon meteen de eerste klim. De pensioneigenaar had al gewaarschuwd dat het klimmen zou worden. En klimmen werd het. Tien kilometer omhoog en daarna weer vijf omlaag.

Mijn voeten en knieën hadden snel in de gaten dat dit niet een simpel ommetje was en begonnen merkbaar te protesteren. Dit zou een veel zwaardere dag dan gisteren worden.

Regelmatig moest ik even pauzeren en werd ik gepasseerd door andere pelgrims. Vandaag waren veel Spanjaarden op pad.

Even na 10 uur kwam ik aan op de pauzeplek in Mos. De Duitse Beate uit Duisburg vroeg of ze bij me aan tafel mocht komen zitten. Later schoven de Ierse Bernard en de Duitse Alex nog bij ons aan. Beate had eerder al de camino Frances gelopen. Dit werd, door gezondheidsproblemen, haar laatste camino. We hadden een klik en ons gesprek ging meteen de diepte in. Apart hoe zo iets gaat met een volkomen vreemde.

Vals plat

Het volgende klimdeel van de route werd nog net geen lijdensweg, maar pijn deed het wel. Ik ben van bushokje naar bushokje gelopen. Net toen ik dacht dat een koel drankje wel lekker zou zijn, zag ik het bord met bar erop staan. En wie zit daar op het terras? Beate.

De hele route ging bijna over verharde weg. In het enige stukje bos stond weer een doedelzakspeler. Die mag zeker thuis niet oefenen.

Ik miste een gele pijl linksaf maar 2 kleine Spaanse engeltjes, die voor hun huis flesjes water verkochten, hebben mij 100 meter achtervolgd en weer op het goede pad gezet.

Uiteindelijk bereikte ik om half 3 het pension. Kleine domper was, dat de badkamer een verdieping hoger ligt en dat ik die met minimaal 6 anderen moet delen.  Een van die 6 glipte net voor mij de badkamer in. Douchen lukte na een half uur en voor de was kon ik gebruik maken van de wasmachine. Toch een meevaller.

Na een verdiende cerveza en daarna een heerlijk gebakje met een kopje thee,  op de kamer bijgekomen van de inspanning.

In Redondela heb ik nergens een pelgrimsmenu gezien, dus dat is goed voor de lijn. Bij de supermarkt eten gehaald dat ik straks in de magnetron kan opwarmen. Het wordt een rustige avond.

Ik verheug me op morgen. Dan hoef ik maar 8 kilometer te wandelen naar Arcade.

1. Sandra:
    7 mei 2022
    Mooi Marijke, die afstand heb je toch maar weer effe gelopen. Sjiek!
  2. Gerda:
    8 mei 2022
    Hey Marijke. Ik heb je foto's gezien en je wandelverhalen. PRACHTIG. Om jaloers op te zijn. En dan natuurlijk positief jaloers haha. Wat mooi hoeveel ervaringen je op doet en hoeveel mooie mensen je op jouw pad ontmoet. Ook mooi hoe je met een kwinkslag je verhalen schrijft.
    Nog maar te zwijgen van al foto's met die heerlijke maaltijden en de koffies met gebakjes.
    Goed bezig. Nog veel wandelplezier. Groet Gerda
  3. Marly:
    8 mei 2022
    Mooie foto’s. Echt leuk die ontmoetingen en hoe je dat beschrijft.
  4. Mariet:
    9 mei 2022
    Goedemorgen Marijke, weer prachtige foto's en een mooi verhaal.
    Wat een geweldige ervaring ,deze mooie Camino en de ontmoetingen met zoveel mensen.
    Als ik dit elke dag lees heb ik er ook veel zin in om de Camino te gaan wandelen.
    Wens je vandaag een mooie dag, en een prachtige route 🍀
  5. Marleen Scheres:
    9 mei 2022
    Hoi Marijke:
    Je hebt afgelopen zaterdag een flinke pittige dag gehad met al die beklimmingen. Erg dapper gedaan hoor, chapeau voor jou👌alweer. Een schitterende omgeving waar je liep. Mooie foto's. Fijn dat je gisteren, moederdag, ook wat rustiger aan hebt kunnen doen. Jouw voeten en benen enigzins weer wat "rust" gegeven. Alhoewel die 8 km naar Arcade ook niet niks is !! Je bent een "toppertje" en ik lees jouw reis verslagen met veel plezier 😉👍. Lieve groetjes en nog fijne en goede wandeldagen toegewenst 🙋🏻‍♀️💕