Camino Portugues voorbereiding

15 april 2022 - Echt, Nederland

Op 4 mei 2022 vlieg ik vanaf Eindhoven naar Porto. Een dag later krijg ik een lift naar Valença do Minho en start mijn camino Portugues naar Santiago de Compostela.

Waarom ga ik dit doen? Hoe dichterbij het vertrek, hoe vaker ik me dat afvraag. Ik weet het antwoord (nog) niet.

Ik zag in 2018  pelgrims arriveren bij de kathedraal in Santiago. Het was een grijze regenachtige  dag. Op dat moment had ik niet het idee dat ik dat ook eens zou willen. Een paar dagen later zag ik in een zonnig Porto, op diverse plekken de gele pijlen van de camino staan. In de kathedraal van Porto een pelgrimspaspoort gekocht en een eerste stempel laten zetten, met het idee van ooit volgen er misschien meer.

Tijdens de coronaperiode geoefend op het Pieterpad. Dat ging best goed. Vorig jaar kwam de gedachte aan de camino weer naar boven. Wat hield me tegen om te gaan? Mijn eigen gedachten. Durf ik dit wel? Kan ik dit wel? Wil ik dit wel? Wat als?

Eind september 2021 luisterde ik eens een keer niet naar die belemmerende gedachten en besloot ik ervoor te gaan. Wel op mijn manier. Dus niet op de bonnefooi, maar wel ietsje georganiseerd. Ik nam contact op met Annemiek Nefkens van WAW-travel en gaf aan dat ik in mei 2022 van Tui naar Santiago de Compostela wilde wandelen. Zij regelde voor mij de overnachtingen tot in Santiago. Mijn enige voorwaarde was, dat ik eigen kamer met bed en toilet wilde en niet teveel kilometers per dag wilde lopen. Vanaf Santiago heb ik alles zelf bepaald. Ik ben van plan om met de trein, via Burgos, naar Bilbao te reizen, maar dat plan kan nog veranderen. Dat beslis ik onderweg.

Ben ik goed voorbereid? Geen idee. Ik heb de afgelopen maanden talloze youtube filmpjes bekeken van voorgangers, webinars gevolgd van camino experts, de regiodag van het genootschap van Sint Jacob bijgewoond en de overnachtingen vooraf laten boeken door Annemiek van WAW-travel. Ook heb ik een aantal keren gewandeld om te oefenen en experimenteren met de uitrusting. Of dit een goede voorbereiding is geweest, gaat blijken. Hoe dichter bij vertrek, hoe spannender ik het vind en hoe meer ik merk dat ik moeite heb met loslaten van controle en me overgeven aan het toeval.

1. Gerda:
    23 april 2022
    Marijke. Je bent een topper. Dit gaat je lukken. Knap om over je angsten heen te stappen.
    Ik vind het fijn om jou op jouw reisblog te mogen volgen. En ik ben er van overtuigd dat er dadelijk heel mooie verhalen en ervaringen van jou op deze blog voorbijkomen. Succes !
  2. Rob:
    24 april 2022
    Marijke, geweldig verhaal recht uit je hart… de gedachten op de weg er naartoe schijnen belangrijker te zijn dan het doel op zich. Er zullen veel mensen op je pad komen en er zullen veel kleine dingen gebeuren… gewoon volop genieten en ervaringen meenemen in je verdere leven 👊👍😘👋
  3. Anita Eberson:
    25 april 2022
    Marijke, ik bewonder je lef en kracht om hier in te stappen. Men zegt altijd "de reis is het doel"...ik ben benieuwd wat jouw diepere inzichten tijdens deze reis gaan zijn. Ik wens je bovenal veel wandelgenot toe, gezondheid en veiligheid tijdens de reis.
  4. Ester:
    26 april 2022
    Marijke, top dat je deze stap gaat zetten! Het wordt hoe dan ook een bijzondere reis. Op heel veel bijzondere ontmoetingen onderweg.
  5. Heins:
    28 april 2022
    Marijke, jij weet wat ik van jou denk... en dat is dat
    jij heel veel kunt en dat jij waar jij voor gaat jou ook lukt.
    Ik benijd jou om jouw organisatie- en improvisatie- en jouw doorzettingsvermogen.
    Jij bent een kanjer....
  6. Sandra:
    2 mei 2022
    Ha Marijke, mooi geschreven … geen verwachtingen.. go with the flow … zeggen ze wel eens… ik ga mee genieten van jouw avontuur … 🚶‍♀️👌
  7. Modesta:
    4 mei 2022
    Ha Marijke, vandaag is t dan zo ver. De reis, waar je zó naar uit gekeken hebt, gaat beginnen. Ik wens je een goede reis. Geniet van Porto met de lekkere sardines en de pastel del nata en dan de wandelschoenen aan en beginnen. Ben nu al trots op jou!
    Kan niet wachten op jouw eerste ervaringen.
    Groetjes,
    Modesta.
  8. Marij Roumen:
    4 mei 2022
    Heel veel succes en ik zal jouw ervaringen met veel plezier volgen